Dalang Sudah Dikenalpasti, Penceroboh Diupah Rm150 Sampai Rm300

Agen BandarQ
Kekecohan dan ketegangan di kuil Sri Maha Mariamman semenjak beberapa hari kemudian berpunca daripada tindakan sekumpulan orang menceroboh rumah ibadat penganut Hindu itu, kata Muhyiddn Yassin.

Kata menteri dalam negeri itu, mereka yakni sekumpulan lelaki yang diupah peguam syarikat pemaju dan pemilik tapak berkenaan.

Kata Muhyiddin kumpulan lelaki terbabit menceroboh tempat kuil dan mengawal tempat tersebut sebelum pihak pemaju dan anggota polis datang pada pagi 26 Nov lalu.

"Berdasarkan siasatan polis, sejumlah RM150,000 diserahkan kepada ketua kumpulan terbabit untuk melaksanakan kerja menceroboh, mengambil alih dan mengawal kuil.

"Lebih kurang 50 orang diupah untuk melaksanakan kerja itu yang setiap setiap seorang daripada mereka mendapatkan bayaran antara RM150 sampai RM300," katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Menurut Muhyiddin tindakan menceroboh itu amat tidak bertanggungjawab dan menyalahi undang-undang.

Ia juga katanya menjadikan kemarahan penganut Hindu yang berada di tempat insiden sehingga menjadikan kekecohan, pergaduhan dan kerosakan harta benda.

"Saya amat kesal dengan tindakan gopoh dan cuai yang diambil pihak dikaitkan dengan syarikat pemaju yang terperinci melanggar undang-undang," katanya.

Menurut Muhyiddin lagi, sekiranya tindakan gopoh dan cuai ini tidak diambil, dia percaya insiden pergaduhan tidak berlaku.

Comments