Everest: Tewas Datang Di Puncak, Mayit Dibiarkan?

Agen BandarQ
EVEREST menitipkan keazaman, ketabahan dan keberanian buat pendaki-pendaki gunung yang mempertaruhkan nyawa untuk menakluk Gunung Everest berketinggian 8,848 meter dari paras laut.

Pelbagai cerita benar tragis ekspedisi didengari dari cerita besar hati mahupun sedih untuk mencapai cita-cita hingga ke puncak.

Gunung Everest memiliki dua laluan memanjat, rabung tenggara dari Nepal dan rabung barat maritim dari Tibet.

Laluan dari rabung tenggara yakni lebih gampang secara teknikal kerana sering kali dipakai oleh para pendaki.

Pendakian pertama telah dilakukan oleh Edmund Hillary pada 1953 dan setakat ini lebih dari 280 orang telah dilaporkan terkorban semasa mendaki gunung Everest.

Antara kes maut disebabkan insiden salji runtuh, kecederaan akhir terjatuh, dihempap ketulan air, ribut salji dan persoalan kesihatan yang disebabkan oleh cuaca ekstrim di atas gunung ini.

Berdasarkan jumlah kematian, adakah kesemua mayit akan ditemui atau dibawa turun oleh pasukan penyelamat?

Jawapannya yakni tidak.

Mayat-mayat para pendaki yang tewas akan dibiarkan begitu sahaja kerana proses untuk membawa turun mayat-mayat yakni sukar disebabkan oleh keadaan cuaca yang ekstrim.

Bagaimanapun masih terdapat beberapa mangsa terkorban dibawa pulang atas ajakan hebat keluarga.

Memetik BBC goresan pena Rachel Nuwer, mayit pendaki dan pengangkat beban biasa ditemui dalam rekahan, terkubur di dalam gelonsoran salji dan dijumpai di dasar jurang.

Jumlah mayit tidak terkira di puncak dan pendaki adakala harus melangkahi mayat-mayat untuk datang di puncak Everest.

Tiba di 'zon kematian' di puncak, kalau badan tidak bisa bertahan niscaya akan membawa maut, kalau bertuah, mereka akan selamat.

Antara faktor maut seperti, kepenatan, darah beku dalam otak, terperangkap dalam salji dan terjatuh atau cedera di kepala. - BBC

Comments